maandag 10 november 2008

Op Hoop van Zegen: herkenbare moederliefde

ENKHUIZEN - De cast van de musical Op Hoop van Zegen maakte maandag in stijl zijn entree in Enkhuizen. Per boot kwamen Ellen Pieters, Ben Cramer en de overige acteurs zingend aan bij het Zuiderzeemuseum, alwaar ze de pers te woord stonden. „Op Hoop van Zegen raakt mensen nog steeds.”

De acteurs zitten midden in het repetitieproces voor de musical, die op 7 december in Zaandam première gaat. Op Hoop van Zegen is gebaseerd op het toneelstuk van Herman Heijermans uit 1900, dat het levensverhaal vertelt van vissersweduwe Kniertje die man en zonen aan de zee verliest.

„We hebben het toneelstuk bewerkt naar de musicalwetten van 2008”, vertelt regisseur Paul van Ewijk. „Al hebben we er wel voor gekozen de voorstelling te laten klinken en eruit te laten zien zoals het 108 jaar geleden was: kaal, ruw en met veel hout en zeildoeken.”

Van Ewijk is van mening dat het verhaal het publiek nog steeds kan beroeren. „De liefde van een moeder voor haar kinderen en het verdriet van haar verlies is heel herkenbaar.”

Ellen Pieters speelt Kniertje, een „gelovige, plichtsgetrouwe vrouw die gehard is door het leven”. Eerder was ze te zien in Wat Zien Ik?!, waarin ze Blonde Greet, een vrouw van lichte zeden, speelde. „Greet en Knier zijn allebei volksvrouwen, maar dat is ook het enige wat ze gemeen hebben”, vertelt ze. „Iedereen denkt natuurlijk dat ik meer met die hoer heb, maar iets van een religieuze kant is mij ook niet vreemd.”

Charly Luske mag straks het podium op als Kniertjes zoon Geert, een „ruwe bolster, blanke pit”. Ook voor hem is de rol weer totaal iets anders dan hij hiervoor deed. „Ik heb anderhalf jaar in Duitsland in We Will Rock You gespeeld. Ik was beperkt in mijn spel, maar qua zang was het een uitdaging. Op Hoop van Zegen is qua spel veel zwaarder. Ik moet nu echt gaan spelen. Met Charly iets anders laten lopen of praten kom ik er niet.”

Ook Reder Bos is volgens vertolker Ben Cramer meer een acteerrol dan een zangrol. Zijn personage is in de musical niet zo keihard als hij vaak wordt neergezet. „Het menselijke aspect blijft overeind. Die dubbele bodem is juist mooi.”

Van Ewijk had voor de rol van Reder Bos Jos Brink gecast, maar die overleed vorig jaar. Cramer werd aangetrokken als zijn vervanger. „Ik denk wel eens dat Jos dingen anders zou hebben gespeeld, maar ik ben heel blij met hoe Ben de rol invult.”

De musical is tot en met 25 april 2009 door heel Nederland te zien.

Geen opmerkingen: