dinsdag 2 december 2008

DONDERDAGAVOND RTL 4 IJZERSTERK MET DE FROGERS EN OGILVIE

DONDERDAGAVOND RTL 4 IJZERSTERK MET DE FROGERS EN OGILVIE

RTL NEDERLAND VERSTEVIGT POSITIE ALS MARKTLEIDER






RTL Nederland sluit de maand november wederom af als marktleider met 30,5% zenderaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Dat is een stijging van 0,9% ten opzichte van vorige maand, terwijl de Publieke Omroep en SBS Groep licht dalen (PO 28,7%, SBS Groep 28,0%).



Marktleider RTL 4 behaalde in de doelgroep Boodschappers 20-49 jaar een zenderaandeel van 15,9%. Dat is 1,4% hoger dan november 2007 (14,5%) en 0,1% hoger dan vorige maand (15,8%). SBS 6 scoorde een zenderaandeel van 15,7% en Nederland 1 volgt met 15,1%. Vooral de donderdagvond van RTL 4 behaalt hoge cijfers met 'De Frogers: Effe Geen Cent Te Makken' en 'Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer', met records van respectievelijk 1,7 miljoen en 1,5 miljoen kijkers. Bovendien weet de zaterdagavond weer een miljoenenpubliek aan zich te binden met 'Ik Hou Van Holland'. De vooravond met de sterke merken 'Editie NL' en 'RTL Boulevard' laat ten opzichte van 2007 een flinke groei zien. Behaalde 'Editie NL' in 2007 in november 2007 18,3% zenderaandeel (Bds 20-49 jaar), afgelopen maand was dat 23,0%. 'RTL Boulevard' scoorde in november 2007 20,2% in deze doelgroep en afgelopen maand was dat 22,1%.



RTL 5 blijft stabiel scoren met een zenderaandeel van 9,2%. De zender beleefde in het laatste weekend van november twee finales. 'Expeditie Robinson' wist 956.000 kijkers aan de buis te kluisteren en behaalde een zenderaandeel van 21,7%. Naar de ontknoping van 'Can't Buy Me Love' keken 369.000 mensen in 6+, wat goed was voor een zenderaandeel van 17,3% in 20-34 jaar. Andere succesvolle programma's van RTL 5 zijn 'So You Think You Can Dance', 'Wie Is De Chef', 'Echte Gooische Meisjes' en 'America's Next Top Model'.



Mannenzender RTL 7 had in de maand november in de eigen doelgroep mannen 20-49 jaar een zenderaandeel van 7,0%. Dat is 0,2% hoger dan vorige maand. De mannen keken vooral naar sport, waaronder de F1 GP Braziliƫ en de KNVB Beker-wedstrijden. Ook de rauwe reality-reeks 'Ice Road Truckers' en de films 'A Few Good Man' en '51st State' droegen bij aan het zenderaandeel.



Voor RTL 8 bleef de maand november met 2,8% zenderaandeel in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar op hetzeIfde niveau als vorige maand. De vrouwelijke kijker wist vooral de films 'Ciske De Rat', 'Angels Fall' en 'Big Fish' te waarderen.

Geen opmerkingen: